dilema orang atas (mungkin hanya aku)

aku selalu ada kat atas
aku xslalu dapat chance
jadi bawahan..

aku takut
takut xnampak salah aku
takut hanya nampak salah orang
takut dengan beban amanah tergalas
selalunya aku poyokan diri
yakinkan diri untuk laksanakan
amanah,beban, tugas, satu2..
aku positif pada diri..

tapi, kadang2 makan tuan gak
aku rase aku banyak salah step
tapi sebab aku kat atas
bende tu jadi xpe..
aku nak rase nikmat jadi followers
xpayah kerah otak, kerah tenaga
just ikut flow je..
bila salah, ditegur dan dimarah
aku rase ia perlu...
barulah kita ingat sampai bila2

aku rase bersalah pada rakan
walaupun aku ikrarkan konsep
'kita kerja macam lam keluarga'
tapi aku rase aku terlalu nak monopoli
aku cam xyakin dengan 'adik beradik' yang lain
aku rase aku je betul..

dan maaf cakap
aku rase ade je orang2
yang selalu ada kat atas
wat gitu gak..
brangkali mungkin ianya
sebuah 'occupational hazard'
yang x nampak, x kelihatan

14 Voices:

Unknown January 12, 2009 at 12:41 AM  

oeh jangan ada rasa paranoia sebegitu.

cumanya apabila menjadi pemimpin perlu ada kekuatan dan keyakinan bahawa setiap keputusan yang dibuat, adalah yang terbaik untuk semua yang terlibat dan akan terlibat.

:)

As January 12, 2009 at 1:08 AM  

Mohonlah supaya Dia guide jalan kita

;)

tusky January 12, 2009 at 6:47 AM  

szakif,
sebagai pemimpin, kita rasa kita dah cuba habis gempak dah nak capai objektif
tp mungkin kadang2 kita tersasul, kita tersasar...

As,
yup, u r right..
yang letak kita di atas di bawah
adalah Dia..
mungkin Dia mahu kita syukuri nikmat itu dengan ujian2,supaya kita sentiasa tunduk dalam dongak
insyaAllah

Master J January 12, 2009 at 8:03 AM  

its better ada rasa risau mcm ni as a leader dr tlalu confident..coz it ensures u wont 4get org bwhan..n it makes sure u stay down 2 earth as a leader..

tusky January 12, 2009 at 10:10 AM  

Master J,
yeah, i agreed with u there..
kadang2 kite suke sgt lupe diri bile jadi orng besar..
semoga kita sentiasa beringat

MNM January 12, 2009 at 6:48 PM  

hmm, being a leader is hard. What ever people may say it may hurt or not hurt you. Kalo ak la, try the best n hope for the best. It's hard to satisfy everyone.....

tusky January 12, 2009 at 8:26 PM  

MNM,
welcome..=)
well, i dont really care much on people hurting me or critising me when i become a leader..
it's learning process actually..
all i'm concern is the fact that i'm hurting them, improper overpowering them..
i wanna be a leader who help moulding others to become one.
coz i believe people got talent
people got potential

Unknown January 13, 2009 at 8:39 AM  

teruskan mencedok pengalaman dan teruskan belajar, supaya kita menjadi pemimpin yang baik suatu hari nanti.

MNM January 13, 2009 at 10:39 PM  

mm, a suitable criteria for a leader indeed .

Sometimes, Sun Tzu' Art of War n Niccolo Machiaveli's The Prince is quite useful.....

tusky January 14, 2009 at 10:44 AM  

Szakif,
sama samalah kita!
=)

MNM,
yeah=)

3p4h January 15, 2009 at 7:21 PM  

Erm btul gk bro.. Kdg2 ak pnh gak tpkir cam 2...

tusky January 16, 2009 at 7:00 PM  

3p4h,
xpe, so long kite wat keje molek2

Anonymous January 18, 2009 at 11:53 AM  

quotes of the day:

jawatan bukanlah hak milik individu tetapi amanh yang bakal dipersoalkan...renung2kan

tusky January 18, 2009 at 1:12 PM  

Rumah Sewa Im2,
ya benar..
takut gak kalau2
xfulfil amanah

"this blog welcome all of you to share your thoughts, feelings, opinions, suggestions, messages,screams and complains.. let the voices within you being heard by others"

tuskysama

tuskysama